Hva er ordklassenes betydning i språket?
Hvilken ordklasse brukes mest i det skriftlige språket?
Hvordan kombinere skriveøvelser med statistikk?
La klassen gjennomføre et lite eksperiment. Resultatene kan vises statistisk og med eksempler etterpå ;-)
Gi elevene en skriftlig oppgave.
F.eks: Fortell om deg selv. Skriv 50 ord.
Om du vil lage en mer utfordrende oppgave, be elevene skrive en stil eller liknende -på minst 1 side.
Be dem deretter om å skrive den samme stilen med kun 50 ord.
Hvorfor fortelle om seg selv?
- Da har alle noe å skrive ihvertfall ;-) Men du kan fint velge noe annet som tema, selvsagt..
Og hvorfor et bestemt antall, som f.eks 50 ord?
1. Det er overkommelig og alle tekstene blir like lange.
2. Man må virkelig tenke gjennom ordvalget for å få frem budskapet.
3. Noen elever blir veldig motivert av å skulle skrive et nøyaktig antall ord.
Og nei, 49 ord er ikke ok dersom man skulle skrive 50! Vær nøye og få elevene til å sjekke for hverandre at det er nøyaktig 50 ord.
En digresjon.. Dette fikk meg til å tenke på i vår da jeg hørte på radioen
at det ble lest opp og folk kunne sende inn
historier" på kun 10 ord.
at det ble lest opp og folk kunne sende inn
historier" på kun 10 ord.
Ordvalget var igjen veldig viktig
for å få frem budskapet, handlingen.. Fasinerende å høre på!
for å få frem budskapet, handlingen.. Fasinerende å høre på!
Det er ikke nødvendigvis lengden det kommer an på.. lengden på historien altså ;-)
- La dem som vil få lese høyt.
- Hele klassen kan så f.eks. ta å sette en sirkel rundt alle substantiv. Om du vil, kan de dele teksten sin med sidemannen/kvinnen for å få sjekket at de har fått med seg alle.
- Skriv opp hvor mange substantiv det var.
- Et morsomt innslag er om du får en frivillig fra klassen til å lese historien sin uten substantivene..
- Gjør det samme med andre ordklasser; bruk farger, understreking, sirkel el.l.
- Les opp tekstene uten adjektiv, uten substantiv.. og så videre.
-Før opp statistikk for hvor mange ord fra de ulike ordklassene elevene har brukt.
Elevene vil innse hvilken rolle ordklassene har i språket, og hvordan det ville vært uten.
--Videre arbeid: Synonymer! Se på ordene elevene har skrevet (De kan gjerne lage egne lister i bøkene -hvilke ord bruker de mye? Hvilke synonymer kan brukes for å erstatte dem og få bedre tekster?)
- Dette fungerer omtrent som når elever tar bort konsonanter fra noen setninger de har skrevet og leser høyt -eller tar bort vokalene. Morsomt det også -og de forstår viktigheten av de to.
- Ellers kan man også arbeide med 50 ords-historier ved å lese høyt og la halve klassen telle ordene mens de blir lest (Fin øving til ordkjedetesting og!) mens andre halvdel konsentrerer seg om innhold. Husk for all del å bytte gruppenes funksjon etterpå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar