torsdag 17. september 2009

Tid for lek (og læring!) 3

Små leker er fine å ha som belønning for god oppførsel i klasserommet men og som en del av læringen, så her kommer noen flere:

Fisk
Utstyr: Klipp en fisk av papir.
Del klassen inn i grupper på tre elever.
Du trenger en papirfisk pr gruppe.
En elev stiller spørsmål. De to andre konkurrerer.
En elev får spørsmål om gangen.
Dersom h*n svarer rett, får h*n blåse en gang på fisken.
Dersom ikke, går muligheten til den andre eleven.
Mål for leken: Å være den som blåser fisken bort i veggen på andre siden av klasserommet (og å få repetert læring ;-) ).
Denne leken kan fint brukes til repetisjonsspørsmål i et fag, leseforståelsesspørsmål el.l. ;-)

Musikk-gruppering
Spill musikk.
La elevene vandre rundt i klasserommet.
Stopp musikken og si et nummer. (Eks. 8)
Elevene skal da så fort som mulig danne grupper på 8.
De som ikke finner seg en gruppe, er ute av leken.
Denne leken kan hjelpe for fellesskapsfølelsen.

Fantasi-reklame
Lærer må vise elevene hvordan de skal gjøre det først, deretter kan elevene selv få mulighet, enten en og en foran klassen, gruppepresentasjoner i klassen eller en og en for hverandre i små grupper.
Velg dagligdagse ting, gjerne fra klasserommet. Eks. En blyant.
Man skal deretter lage en reklame for den.
Hold blyanten opp og si "Dette ser kanskje ut som en blyant, men det er det ikke. Dette er..." (Og så dikter man i vei -jo morsommere og villere jo bedre -det skal aldri være noe det ser ut som!) Eks: Dette er ikke en blyant, men en sammenleggbar hemmelig flygende sopelime. Dersom man trykker inn spissen av blyanten, spretter det ut en propell som helt lydløst vil få nok kraft til å løfte en elefant opp i luften i 4 timer uten å måtte lade batteriene. Finnes i fire farger og koster 399kroner.
Fint for de kreative sjelene men og for å få de andre til å komme mer ut av skallet sitt (små grupper er best for de sjenerte elevene) og for å øve opp fokuseringsevne, konsentrasjon og fremføring. Teambuilding!

Navnelek
Alle elevene står i en ring.
Lærer sier navnet sitt og gjør en bevegelse, f.eks. legger hånda på hodet sitt når h*n sier navnet.
Neste elev skal si lærerens navn og gjøre bevegelsen samtidig og deretter si sitt navn og vise en bevegelse til.
Slik fortsetter det. Alle må si de forutgående navnene.
Fin i begynnelsen av skoleåret for å lære navn, men kan og brukes midt i skoleåret.

Faktahuskelek (som navnelek)
En god ide kan være å for eksempel starte med en brainstorming over nøkkelord eller faktasetninger som elevene må kunne.
La hver elev få ansvar for å lage en bevegelse som passer til en av dem, evt to til hver om det blir mange.

...Alle elevene står i ring.
Læreren begynner med å si et nøkkelord fra pensum og gjør så en bevegelse som kan passe til (sånn noenlunde ;-)  ).
Deretter skal neste elev gjøre lærerens nøkkelord m/bevegelse og ta et nytt nøkkelord og vise en bevegelse til.
Etter hvert blir det mye å huske så det er lov å hjelpe hverandre.
Her har elevene det morsomt samtidig som alt fokus går på å huske viktig kunnskap og å dele den med hverandre. Fint for elevene som trenger repetisjon, å bevege seg, være alene eller være sammen med andre for å lære!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar