.. som igjen minner meg på hvor kjekt det kan være med filosofi i klasserommet.
NB! Pass imidlertid på å være varsom med problemstillinger
som bl.a kan utfordre elevers religiøse overbevisning.
For elevene kan det også være morsomt å lage slutninger slik Erasmus Montanus i Jeppe på bjerget kom frem til:
En sten kan ikke fly. Mor Nille kan ikke fly. Ergo er mor Nille en sten.
- Hva er fakta? Hvordan vet man om noe er sant eller ikke? (Presenter gjerne en faktasetning som eleven tar for gitt er sann.)
- Hva kom først av høna og egget?
- Hvordan har tingene fått navn og hvorfor kan de ikke bli kalt noe annet? (Katt heter katt. Hvorfor heter dyret ikke heller flaske?)
- Hva rett og hva er galt?/ Hvem har rett og hvem har feil?
- Hvem har bestemt at det er galt å lyve til noen? Kan det i noen tilfeller være rett å gjøre det?
- Hva er det å være snill? (Kan man være snill om man gjør noe galt?)
- Er frihet alltid positivt?
- Hvilken farge er finest av rød og blå? Hvem bestemmer det? Kan det som er fint for noen være stygt for andre?
- Hva er et liv?
- Hvor lenge er man barn og hva er forskjellen på et barn og en voksen?
- Det å være ungdom, hva innebærer det? MÅ ungdom gjøre opprør? (ungdomsopprør er nærmest fraværende i mer primitive kulturer.. )
- Respekt. Hva er det? Hvem skal man respektere? Hvordan viser man respekt?
For mer informasjon om filosofi, se bl.a. CappelenDamm , http://filosofi.no/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar