tirsdag 12. april 2011

I det filosofiske hjørnet

Påsken er like om hjørnet og like selvsagt som at påskekyllinger og gult hører påsken til, dukker det for meg opp den kjente filosofiske problemstillingen om hva som kom først av høna og egget..?
.. som igjen minner meg på hvor kjekt det kan være med filosofi i klasserommet.

NB! Pass imidlertid på å være varsom med problemstillinger
som bl.a kan utfordre elevers religiøse overbevisning.

For elevene kan det også være morsomt å lage slutninger slik Erasmus Montanus i Jeppe på bjerget kom frem til:
En sten kan ikke fly. Mor Nille kan ikke fly. Ergo er mor Nille en sten.
  • Hva er fakta? Hvordan vet man om noe er sant eller ikke? (Presenter gjerne en faktasetning som eleven tar for gitt er sann.)
  • Hva kom først av høna og egget?
  • Hvordan har tingene fått navn og hvorfor kan de ikke bli kalt noe annet? (Katt heter katt. Hvorfor heter dyret ikke heller flaske?)
  • Hva rett og hva er galt?/ Hvem har rett og hvem har feil?
  • Hvem har bestemt at det er galt å lyve til noen? Kan det i noen tilfeller være rett å gjøre det?  
  • Hva er det å være snill? (Kan man være snill om man gjør noe galt?)
  • Er frihet alltid positivt?
  • Hvilken farge er finest av rød og blå? Hvem bestemmer det? Kan det som er fint for noen være stygt for andre?
  • Hva er et liv?
  • Hvor lenge er man barn og hva er forskjellen på et barn og en voksen?
  • Det å være ungdom, hva innebærer det? MÅ ungdom gjøre opprør? (ungdomsopprør er nærmest fraværende i mer primitive kulturer.. )
  • Respekt. Hva er det? Hvem skal man respektere? Hvordan viser man respekt?
En liten fem-sju minutters diskusjon kan være en fin liten øvelse dersom man har noen minutter igjen av timen eller elevene trenger et lite avbrekk fra det de holder på med

For mer informasjon om filosofi, se bl.a. CappelenDamm ,  http://filosofi.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar