torsdag 16. juni 2011

Russisk matematikk

Hurra for utdanning som i siste nummer har skrevet om russisk matematikk som prøves ut ved ulike skoler i Norge (Smeheia Skole nevnes i artikkelen)

Erfaringene så langt viser at barna er modne for matematikk på et langt høyere nivå og med raskere progresjon enn det vi la opp til tidligere.
(Sitat fra Utdanning, s.32)
Les mer om russisk matematikk:

På forumet lykkelige barn (forum om begavede barn) er det mange innlegg om temaet, bl.a. dette.
Vestlandsrevyen har laget et innslag for noen måneder tilbake. Se innslaget her.
Utdanningsnytt.no har også skrevet om russisk matematikk. Les mer her.
Mer på denne siden, etter tips fra Erik: Se bildeserien fra utdanning her

Nå gjenstår det bare å se hvor lang tid det tar før flere skoler tar etter og elevene får oppleve et høyere læringstrykk i den norske småskolen også.

De minste barna er som små svamper og suger til seg læring mye raskere enn de får muligheten til i dagens skole, bare noen tror på dem og legger det til rette for dem.
(MrsC)

Tidligere har jeg skrevet om Singapore Math som et godt alternativ, likt russisk matematikk, men uansett vil begge være en kjærkommen forbedring av matematikkpensumet i den norske skolen.

2 kommentarer:

  1. Hei. Virker som du får Utdanning før meg. Det lå i postkassen i dag. Jeg liker godt matematikk, og den russiske virker veldig spennende.
    Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
  2. Jeg trodde de kom ut samme dag til alle, jeg.
    Mente ikke å ødelegge spenningen for dere som ikke fikk bladet før i dag ;-)

    God helg og god sommer til deg og

    SvarSlett