søndag 8. april 2012

Hvem er jeg?

Her følger noen prosjekter som kan være fine å gjøre for å få elevene til å bli mer bevisst seg selv og hvem de er:

På bloggen Sunny days in second grade ser vi følgende prosjekt; (Noteres herved opp på min liste over prosjekter jeg må prøve ut også!). Blir flott veggutstilling!
Mål: Å se seg selv som en del av et større samfunn, lære geografi, skrive, tegne, ansvarsfølelse, og link det gjerne til miljøvern el.l.


Et prosjekt jeg tidligere har gjennomført og fått gode tilbakemeldinger på er å la elevene finne ut om et sted/by/land familien deres har tilknytning til. Her tenker jeg på enten eleven selv har bodd i eller kommer fra et annet land eller om familien lenger tilbake kom fra et annet sted enn der eleven bor nå. Fortell om fakta fra stedet, og legg gjerne til en liten opplevd historie som ble utspilt der.
Blir fine veggoppheng (Finn bilder fra stedet også) og spennende muntlige fremføringer.
Mål: Å lære mer om seg selv og egen familiehistorie, toleranse og respekt for andre som kommer fra andre steder, geografi, skrive, tegne eller bilder.

Et annet spennende prosjekter å lage familietre. Mal/tegn et stort familietre og be elevene samle inn navn og årstall fra familiemedlemmer og skriv dem på. Ta gjerne med tanter, onkler, fetre og kusiner også. Fine veggoppheng!
Mål: Bli bevisst sitt opphav, skrive, tegne, male,

2 kommentarer:

  1. Spennende blogg, lese mer rundt her inne ser jeg. Jeg har erfaring med barn som har ødelagte familierelasjoner og tenker umiddelbart at prosjektet ditt med å lage familietre kan være en svært tung oppgave for enkelte barn. I arbeid med fosterbarn er det å lage familietrær en viktig prosess for å bli kjent få oversikt over og bli kjent med biologisk familie og fosterfamilien. Det å sette opp slike trær kan være en stor belastning og mange av disse barna gjør mye for å skjule sine følelser og denne oppgaven vet jeg kan bli for mye for enkelte. Selv store barn kan måtte finne opp slektninger for å få et slektstre som ser ut som de andres. Jeg ville vært litt forsiktig med denne, for også i de "bedre" hjemmene kan det lure ting vi ikke vil ha barn til å tenke på i skoledagen. For noen er skoledagen det ene trygge stedet i løpet av dagen, og da er litt farlig med slike oppgaver. For resten av elevmassen er dette supert selvsagt! Oppgaven med sted er mye tryggere og ikke så fastlåst. En trenger ikke lyve for å kommer gjennom denne med æren i behold. Ingen kritikk altså, bare en liten påminnelse om en gruppe barn man ofte ikke tror man har i klasserommet ettersom de kamuflerer seg svært godt.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar :-)
    En viktig ting å huske på, det du skriver om dem som ikke har A4 familier å være stolte av. Jeg ser for meg at det går an å bruke oppgaven om familietre dersom man har tenkt gjennom formuleringene på forhånd og holdt en god samtale om hvordan alle familier er forskjellige fra hverandre og at det er ok.

    SvarSlett