En fin måte å få opp elevenes selvtillit på er å skrive ned positive ting og å gi det til dem. (Anonymt eller ikke) Jeg glemmer ikke ansiktene på elevene i den ene klassen min da de fikk kortene sine. (Jeg valgte fremgangsmåte nr 2)
Dette kan gjøres på to måter:
1. Hver elev bretter et A4 ark i to og skiver navnet sitt på fremsiden. Deretter sendes kortet videre til neste elev, som skriver noe fint om ham/henne før det igjen sendes videre. Alternativt kan kortene ligge på plassene mens elevene flytter fra plass til plass.
+ Man får et kort med avsendernes personlige håndskrift.
- Etter en stund vil noen elever kopiere det som er skrevet tidligere fordi de ikke orker å finne på noe nytt. Noen håndskrifter er vanskelige å tyde for medelever. Skrivefeil skinner lett gjennom. Dersom kortet gies anonymt vil mottaker bruke tid på å finne ut hvem som skrev hva.
2. Hver elev skriver navn på alle i klassen sin og så beskriver dem så godt som mulig på arket sitt. Lærer samler inn og skriver det på egne ark som kan gis til hver elev.
+ Kommentarene er lettleselig. Ingen skrivefeil som kan bli negative for den som skrev. Kan bearbeides (utseendemessig) etter ønske.
- Ikke like personlig. Noe tidkrevende for lærer.
Elever som er trygge på seg selv og sin egenverdi gir mer, bidrar mer, trives bedre -noe som gir økt læring. Og om det ikke skulle være nok; Passer inn i norsk ifht å gi tilbakemeldinger og å arbeide med beskrivelser og adjektiv (ordklasser).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar