Inspirert av David Lettermans "Will it sink or will it float?" kan man ha et ukentlig eksperiment.
(Dette funker fint fra 1. trinn)
Du trenger:
- en balje med vann
- en gjenstand
Eksperimentet er i seg selv ganske enkelt.
Man legger gjenstanden i vannet og ser om den synker eller flyter..
Imidlertid kan man fordype det på flere områder -om man vil.
Eksempler på hvordan man gjør mer utav det:
- føre logg over hva som flyter og ikke
- en elev om gangen får mulighet til å være entusiastisk programleder (game show host)
- før forsøket kan elevene stemme på hva de tror. Dette kan man rekne ut som f.eks. 6/25 tror det vil flyte mens 19/25 tror det vil synke. Man kan også rekne det ut i prosent
- elevene kan begrunne hvorfor de tror/ikke tror det flyter
- man kan lage en debatt hvor enkelte elever skal overbevise resten av klassen om at det flyter mens andre elever skal overbevise om at det synker
- elevene kan selv få ta med noe hjemmefra som de vil sjekke
- gjøre greie for hvorfor noe synker og noe flyter -nysgjerrigper prosjekt (?)
- føre statistikk over hvor mange ting som sank/fløt gjennom skoleåret og evt sortere disse i grupper.
- bruke som bakgrunn for et tema om ulike materialers egenskaper
- blande salt i vannet/sjøvann, varmt vann, kaldt vann og se om det endrer resultatet
Repetisjon av fordypning vil etter hvert gi elevene en større forståelse av eksempler på hvordan man kan bruke prosentregning, del av noe annet, føre oversikt eller lage statistikk vha ulike diagrammer eller loggføre aktiviteter. Man kan f.eks. variere bruken av diagrammer for å kartlegge resultatene gjennom året og dermed få gått gjennom eller bare introdusert variantene for dem for så å komme tilbake til det senere.
Men som nevnt i overskriften: Dette eksperimentet trenger ikke ta mer enn max 5 minutt!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar