tirsdag 5. januar 2010

Å få med seg bøker hjem

Vet ikke hvordan det er med andre lærere, men selv er jeg ihvertfall nøye med å passe på at elevene får med seg det de skal hjem fra skolen -når det gjelder leksebøker.

Da jeg begynte som lærer passet jeg på å minne elevene på hvilke bøker de skulle ha med seg hjem hver dag (1. klassinger), men uerfaren som jeg var så glemte jeg å passe på at alle faktisk tok med seg bøkene.. For flere viste det seg at de gang på gang glemte bøkene sine. Det ville selvsagt ikke vært noe problem for de eldre elevene, men det holdt ikke for de minste.

Det som har fungert mye bedre er på slutten av dagen at jeg sier hvilke bøker de skal ha lekse i mens elevene rydder og pakker sekken og så før de lukker sekken sin, sier jeg hvilke bøker de skal ha med hjem og tar den "Løft opp matteboka med venstre hånd og norskboka med høyre hånd!" (Så ser jeg at alle faktisk har dem + at vi får øvd inn begreper -venstre, høyre eller oppå, bak, foran etc.. Ifht hvordan de skal holde boka, over hodet, på siden, åpen, vis baksiden, oppå pulten, hold bøkene sammen etc.. ) De som ikke har bøkene får anledning til å hente dem da.

I tillegg øver vi på selve rutinen med å gå og sjekke ukeplanen på slutten av dagen. Med daglige øvinger i en periode - på hvordan man går bort til ukeplanen, hvor man kan se hvilke bøker som trengs -uten å måtte lese alt som står der, hvordan man går i hylla for å hente bøkene (bøkene ser forskjellige ut bl.a i form og tykkelse) og så hvor det er best å plassere bøkene i sekken (De høyeste bøkene innerst ved ryggen etc)  -alt slikt hjelper de yngste med å få gode rutiner og å huske hva de skal ha med seg. Det kan virke kjedelig og tidkrevende men er vel verd øvingen. Man sparer mye tid på det senere i skoleåret!

Ellers henger det alltid en ukeplan ved utgangsdøren så elevene kan sjekke hva som er lekse og plan for uka. ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar