søndag 10. januar 2010

Flashcards

Akkurat nå sitter jeg og lager flashcards til elevene.
Jeg har laget en tabell som jeg bruker til å skrive en definisjon/forklaring i hver rute.


Tanken er at elevene (mellomtrinn) skal klippe ut rutene, bruke bøkene sine til å finne ut hva det er definisjon på og så skrive ordet på baksiden. Deretter kan de bruke dem til å spørre seg selv og sjekke om de kan det skal kunne. De skal få litt tid til å spørre hverandre to og to også. I tillegg tenkte jeg å gi dem en blank tabell også med ruter på samme størrelse, hvor de kan klippe ut og skrive sine egne definisjoner eller viktige ting fra boka og et stikkord til å hjelpe dem å huske det.


Ser for meg at studieteknikk kan være greit å få inn så tidlig som mulig ;-)


Flashcards er enkle å lage og kan selvsagt lamineres så de bevares lenge.


Tidligere har jeg også laget flashcards

  • i norsk med ord som "vokaler" og "konsonanter" på ene siden og bokstavene på den andre.


  • med ord som kommma, utropstegn, kolon etc. og forklaring på når de brukes på andre siden


  • i matte med oppgaver som 5+ _=8 eller vanlige pluss, minus og gangestykker og det manglende tallet på baksiden


  • i fremmedspråk med norsk ord på ene siden og annet språk på den andre


  • i samfunnsfag med viktige personer eller datoer på en side og hva som hendte på den andre

På "blanke ark" brukte de også flashcards. Jeg har som regel latt elevene holde dem i hånden for å kunne snu dem og se på baksiden, men i programmet puttet elevene kortene inn i et hull som var laget øverst i en melkekartong. Bunnen av kartongen har de nok laget skrå for der var det en åpning som kortene kom ut igjen fra, med andre siden opp. Jeg har ikke prøvd det selv, men kan ikke se for meg at det skal være så vanskelig å få ordnet det? Bare husk å vaske melkekartongen godt først ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar