onsdag 29. juli 2009

Bokstavinnlæring og læringsstiler

Lærer eleven best via

  • hørsel: Syng alfabetsanger, les alfabetet gjentatte ganger gjennom dagen, si bokstavene høyt sammen (korlesning), lag "rap" av bokstavlyder og symboler.. la elevene si bokstavlyder til hverandre og si ord som begynner på samme lyd, ..bare fantasien setter grenser

  • syn: vis ulike typer av hver bokstav (ulike fonter), skriv mange bokstaver med formmessige u-/likheter på et ark og la eleven sirkle rundt dem som lager rett lyd. Kan eleven kjenne igjen bokstaven visuelt men kan ikke skrive den, la h*n peke på den inntil videre. Vis bilder og la eleven fargelegge ting som begynner på bokstaven. Tegnspråk hører også inn her. Bilder og plakater er fine for den visuelle eleven

  • følelse: klipp ut bokstaver (kan kjøpes også - plastbokstaver med magnet bakpå i lekebutikkene) av f.eks. sandpapir, fløyel, i grunnen hva som helst som kan føles på og lim på papp eller annen bakgrunn. La elevene føle på bokstavens form, forme/ skjære ut i såpe, plukk blader, kongler og kvister og lim på ark formet som bokstaven.

  • å forme selv: Tegn formen i sanden i sandkassen, skriv i barberskum, lag i modellerkitt, perle bokstaven, bygge den i lego, tegnspråk er en god støtte også for elever med sen språkutvikling, få flere elever til å gå sammen og legge seg på gulvet og forme bokstaven med kroppen

  • bevegelse: (samt for aktive elever) skriv ut 29 A4 ark med en bokstav fra alfabetet på hvert ark. Bruk et hjørne av klasserommet til å tape dem fast til gulvet (laminering gir bedre holdbarhet, lærertyggis gir lettere fjerning) - Eleven hopper og står oppå bokstavene. Slik kan h*n stave ord også (lim bokstavene som på et keyboard på pc eller i alfabetisk rekkefølge). dans bokstaven (vær en slange ved bokstaven s, si lyden høyt samtidig -dette kan klassen gjøre sammen), du kan også stave et helt ord ved å danse.

Det beste i klasserommet er selvsagt å bruke litt av hvert; Da er man sikker på at man når gjennom til alle.

Selv har jeg brukt fast tegnspråksbokstaver og bokstavdans i klasserommet, i tillegg til å skrive bokstavene, lese dem og kjenne dem igjen ved bokstavinnlæringen. Det virker som om variasjonen har truffet samtlige elever og særlig guttene som liker bevegelsesaktivitetene i bokstavinnlæringen.

Se også "Hvordan utnytte bokstavplansjer i klasserommet" for mer om det samme temaet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar