Noen artige skolestartideer:
1 Lage klassepuslespill.
Klipp ut en stor form som puslespillet skal ha. Stjerne, sirkel, firkant, dyr.. etc
Klipp det i biter, en for hver elev.
Elevene fargelegger og skriver navnet sitt på sin del.
Sett puslebitene sammen til et puslespill igjen.
Heng på døra eller ved garderoben.
2 Bruk elevenes navn til å lage et kryssord.
(Også til å henge på veggen, døra eller ved garderoben)
Klipp ut alle bokstavene i elevenes navn og sett navnene sammen så det likner et kryssord.
Noen navn vannrett, noen loddrett.
3 "Uten en lyd" - oppgaver og leker.
Uten en lyd skal elevene:
- Stille seg opp i alfabetisk rekkefølge
- Stille seg opp etter høyderekkefølge
- finne arbeidsgruppen sin. Elevene får et lite klistremerke i panna. De som har like merker skal være på gruppe.
4 Alle elever skriver 3 fakta om seg selv
-personlige eller upersonlige ting.
Lærer samler inn og velger en/noen lapp(er) hver dag.
En lapp om gangen leses.
Eks. «Jeg har en hund. Jeg liker sjokolade. Jeg har bursdag 25. mai.»
Lærer leser første setning høyt. Alle elevene i klasserommet som det passer for, reiser seg opp.
Deretter neste setning og til slutt siste.
TO varianter: For å finne ut hvem som skrev, les den mest generell setningen først. La kun de som reiser seg da få bli med videre. Frafallet vil bli større og større etter hvert.
For å vise hvem andre i klassen som har noe felles med eleven som skrev; la dem som det passer for reise seg opp og så sette seg ned igjen før man leser neste setning. Da kan alle det passer for reise seg opp for neste setning og.
5 Bingo om medstudenter.
Lag et ruteark. I hver rute skriver lærer en ting som kan passe for elevene.
Eks: "har vært i Spania", "liker å lese", "kan snakke tre språk" osv.
Arket kopieres opp og deles ut til hver elev.
Elevene skal, gjerne på tid, spørre de andre i klassen "Har du vært i Spania?" og alle de andre spørsmålene og skrive medelevers navn i de rette rutene dersom de har det.
Felles gjennomgang etterpå. Enten kan man spørre hvem som har funnet noen som har... og skrive opp på tavlen, eller se "Hvem har funnet 5 stk som har..." "3?" Da blir det mer som en konkurranse, men det tar lenger tid også.
OBS: Pass på at i det minste på den felles gjennomgangen får alle elevene navnet sitt opp på tavlen et sted.
Hei. Er nyutdannet lærer og har stresset mye med fine leker til min første dag med klassen. Du har reddet meg. Tusen takk! din blogg er nå lagt inn som en ressurs for meg;)
SvarSlett