Dersom en elev sier h*n ikke liker å lese,
har h*n bare ikke blitt introdusert for den rette boka enda ;-)
Jeg begynner hver eneste skoledag med lesing. Elevene kommer inn i klasserommet om morgenen, leverer fra seg meldebøkene på kateteret og går og henter "bokboksen" (Hver elev har fått en tidsskriftholder som de til enhver tid har 3 bøker i. En faktabok og to skjønnlitterære bøker -hvor den ene er valgt av meg). Deretter finner de seg et sted i klasserommet og setter seg til å lese.
Etter mye øving (Se innlegg om "The Daily Five") foregår dette ganske snart uten noen avbrytelser eller tull siden alle vet hva de skal gjøre og hvordan de skal lese i bøkene sine. Alle elevene selv i 1. klasse er istand til å lese på egenhånd med dette opplegget som jeg er stor fan av!
Elevene har tre bøker hver i bokboksen så det ikke blir mye uro ved at de vil bytte bøker hele tiden.
Regelen er at de kan sitte hvor de vil i klasserommet
så lenge de ikke forstyrrer andre men leser i en av bøkene sine.
Dette innebærer at noen sitter på stolen sin, andre sitter i et hjørne av klasserommet, noen ligger på gulvet, en sitter knaskje under kateteret.. Det spiller ingen rolle så lenge de leser og ikke forstyrrer noen ;-)
Elevene leser i ca 10 minutter hver eneste morgen. Mens de leser går jeg enten rundt og hører på dem, stiller spørsmål til boka de leser i, samtaler om lesestrategier og individuell leseutvikling eller går kjapt gjennom meldebøkene.
TIPS: Elevene summeleser når de leser. Dvs at de leser med lav stemme alle sammen -samtidig. (Dette må øves på så de sjenerte elevene forstår at ikke alle de andre elevene hører på hvordan akkurat de leser, så de aktive elevene vet hvor lav stemmen må være ol... Igjen-se the daily five.. )
Hvorfor summelese? Fordi da kan læreren enkelt gå gjennom klasserommet og høre
1. At alle faktisk leser!
2. Hvordan de leser.
3. Siden alle summer samtidig kan man ikke høre enkeltstemmer som skiller seg ut og det blir lettere for lærer å gå ubemerket gjennom klasserommet, stanse opp ved en elev og snakke lavt med denne uten at andre elever snur seg og følger med på samtalen.
Jeg leser også høyt for elevene under lunsj. Da får alle ta del i den samme historien og fellesskapsfølelsen utvikles. Det er ingen grunn til å slutte å lese høyt for elevene fordi de kan lese selv. Alle liker en god historie. Om man er usikker på hva som kan fenge elevgruppen, ta kontakt med biblioteket. De hjelper mer enn gjerne med å finne fengende høytlesningsbøker for alle aldre -og gjerne med temaet klassen holder på med.
Og dersom klassen har 5-10 minutter til overs en dag, lag bokmerker :-)
(Eventuelt kan man finne mange ferdige -gratis- klar til printing på nettet. "Free bookmarks" er nok å søke etter)
Hva med et fint laminert bokmerke som julegave/sommerferiegave til elevene?
God bok!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar