fredag 19. mars 2010

"Kjæledyr" i klasserommet?

En lokal barnehage har akkurat nå rugekasser på avdelingene og de forventer å få kyllinger i løpet av helgen eller begynnelsen av uka. Personlig synes jeg kyllinger er veldig søte, og skulle ønske min barnehage hadde det da jeg var liten. Dette fikk meg itl å tenke på det å ha "kjæledyr" i klasserommet.
Når jeg leser rundt på amerikanske og britiske lærerforum dukker temaet "class pet" opp og det å ha kjæledyr i klasserommet virker ikke helt uvanlig.
  • ansvar
  • empati
  • positiv fysisk nærkontakt
  • en venn å dele hemmelighetene sine med..
  • Styrker klassefølelsen, vi-følelsen
  • Og noen kan nok se på dem og drømme se bort til et rolig behagelig sted.. ;-)
Fordelene er mange, og særlig for de barna som ikke har mulighet til å ha kjæledyr hjemme.
Selvsagt bør man være sikker på at ingen i klassen er allergisk mot det aktuelle levende vesenet.
I tillegg bør man ha mulighet til å plassere dyret i helgene og feriene . (Noe som gjerne kan gå på rundgang hos de foreldrene og barna som ønsker det, evt kan lærer ha det hjemme).
Kaniner, marsvin og liknende kjæledyr tenker jeg personlig ville blitt stresset av for mye håndtering og flytting frem og tilbake? Jeg vet dessverre ikke så mye om kjæledyrhold på de områdene, men hva med disse?:
  • Pinnedyr? Oppbevares i akvarium m/veldig finmasket netting over stick insects
  • Maur? Oppbevares i akvarium med meget finmasket netting over eller kjøp en antfarm på nettet -enten med sand eller spesialgele. ant farm ant farm central
  • Fisker/akvarium? akvaforum Akvarium kan imidlertid være vanskelig å flytte på.
Personlig synes jeg maur i antfarms virker artige og de er veldig lærerike for barna, samt økonomiske ;-)
Mon tro om jeg må høre med rektor om det er mulig å ha en slik en i klasserommet til høsten? Dollaren og pundet er jo gunstige å handle med akkurat nå også..

Men for all del -husk å ikke innføre dyrene fra utlandet. Pinnedyr og fisker har de fleste dyrebutikker, og maur.. vel, de finnes jo hvor som helst..

Hva gjør man med det valgte klassedyret?
  • Studerer
  • Lærer fakta
  • Tegner
  • Tar ansvar og mater
  • Skriver historier
  • Lager kunstverk
  • Sammenlikner med andre insekter/dyr
  • Temaarbeid
  • Kunst og håndverk
  • ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar