fredag 26. mars 2010

Vårlige fornemmelser :-) Plantetid!

Våren er på full frammarsj og jeg er sikkert ikke den eneste som forbinder det med blomster..?
Planteprosjekt pleier å være nokså vanlige i klasserom rundt om i landet og jeg kan tenke meg det er mange elever som har kommet hjem med karse til påske :-)

Jeg er helt for "learning by doing", som Dewey sa, og da selvsagt også å la elevene plante blomster.
Imidlertid synes jeg det virker som om mange planter fordi elevene skal se utviklingen fra frø til blomst.
Elevene får en stor nok mengde frø til å være sikker på at hver og en av dem opplever å få en ferdig blomst til slutt. Plantene står i vinduskarmen og blir vannet noen ganger i uka.

Flott! ..men det går an å gjøre det om til en enda større læringsopplevelse enn det.
  • Hva om hver elev får nøyaktig samme antall frø og så ser man på forventet antall planter utifra spiringsprosenten? Har man 5 frø til hver og det er 80% spiringsgrad så kan dere se hvor mange som får nøyaktig fire blomster og hvor mange som får mer eller mindre enn det.
  • Klipp en A5 bok i to og la eleven få bruke det som "Plantejournal" og skrive en setning eller to hver dag om eventuelle endringer på frøene.
  • La elevene lage tegninger som beskriver hva de gjør og de ulike utviklingsnivåene plantene er på til enhver tid. Elevene kan lage en "bruksanvisning" der de limer bildene på et ark og skriver ca antall dager fra såing til første spire til første bladpar har spredt seg til eventuelt blomster kommer.
  • Gi elevene ulike typer frø og sammenlikn utviklingen. Venndiagram?
  • Gi hver elev ett frø hver og forklar at ikke alle planter vil klare seg selv om frøet blir sådd og får alt det trenger av stell og kjærlighet. Se hvor mange som får planter og hvor mange som ikke får. Lærer kan ha noen ekstra som elevene kan få med seg hjem om de skal det til slutt.
  • Kan elevene kanskje gi bort plantene sine til eldre på et sykehjem eller aldershjem? Kanskje overrekkelse i forbindelse med sanginnslag eller egne dikt om planter/blomster?
  • Lær om hvordan plantenes blader forteller hva slags klima de opprinnelig lever i.. Tykke blader/stengler der det er lite vann, spisse blader der det er for mye vann (så vannet skal renne av igjen) og liknende. Jungel, ørken, norske skoger..
  • Hva med å plante matplanter? Lær om spiselige planter i alle former.
  • Og om du virkelig er inspirert, hvorfor ikke høre med rektoer om du kan få etablere en skolehage? Se mer info her: skolehage.no
  • Medisinplanter, urter og krydder? -Et spennende alternativ evt. utfylling av temaet?
  • Se på viktigheten av plassering. Sett et likt antall frø fordelt på en vinduskarm, inne i et skap, i vann hele tiden, uten vann, i et kjøleskap ol. Se på hvordan plantene blir/ikke blir. Og utvid gjerne med å la planter som har vokst seg store og ser like sterke ut, bli fordelt på de samme stedene. Sammenlikn med hverandre og se også om det var likheter mellom frø og planter som var under samme forhold.
  • Hvem får den høyeste solsikken i løpet av ferien?
Plant gjerne i tomme melkekartonger som elevene kan dekorere på utsiden om de vil.
Husk på å ha litt sand/småstein i bunnen.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar