Hvilke ord elever bør kunne skrive korrekt på de ulik alderstrinnene virker å være veldig varierende og helt avhengig av om læreren eller lærebokforfatteren i det hele tatt tror på å bruke tid på helordslesning.
Selv har jeg begynt å basere elevenes basisord/helord som jeg forventer de bør kunne lese og skrive i løpet av et klassetrinn på "de XX mest vanlige ordene på norsk".
På 1. trinn fokuserer jeg på de 25 mest brukte ordene på norsk. Målet mitt er at alle elevene skal kunne lese, skrive og raskt kjenne dem igjen som helord.
På 2. trinn fokuserer jeg på de 100 mest brukte ordene.
På 3. trinn de 200 mest brukte ordene osv.
Listene finner jeg på nettet og ettersom det er flere varianter avhengig av om det er mest brukte ord på norsk, i barnebøker, ol velger jeg den listen som passer alderstrinnet og elevgruppen best.
I engelsk bruker jeg også samme type lister men med litt færre ord. På engelsk er det ofte lettere å finne ferdige lister med læreverket også -men ikke alltid.
Helordene får elevene i ukelekser å pugge (Førsteklassingene begynner ikke med helord -noen få i uka, før etter jul.) og de har ukeordsprøve hver fredag. Dersom none elever ikke har kommet så langt motorisk som til å kunne skrive bokstavene godt enda, kan de bruke magnetbokstaver og stave ordene for meg ved hjelp av dem.
-Ordene skrives opp på tykt papir med tack-it bakpå.
-Helordene henges på tavla og leses flere ganger daglig -sammen. (repetisjon gjør mester ;-))
-På flip-overen lager i setninger med helordene.
- Jeg har et eple, sa Frida.
- Jeg har en båt, sa Tore.
Der ordet "har" skal stå, henger vi opp helordet istedenfor å skrive det på flipoveren.
Senere kan vi ta bort arket med helordet har så det blir hull i setningen.
- Jeg et eple, sa Frida.
- Jeg en båt, sa Tore.
Et hvitt ark som er laminert og klippet i biter sånn ca på størrelse med helordet, kan festes der helordet var og så får elevene mulighet til å komme opp og skrive på det med whiteboard tusj (barnetusjene fra ikea funker fint) så setningen blir hel igjen.
Dersom det er øvet på flere helord samtidig kan elevene få de ulike lappene med ord og feste rett ord på rett plass i setningene. Tack-it bakpå, selvsagt ;-)
Hvordan ellers øve på helord -å lese dem fort?
- Dersom man har øvet på flere ord, si "Dersom det står "har" på denne lappen, rekk hendene i været" og så trekk ett ord opp om gangen. Før hvert nye kort, si et nytt ord det kan være.
- Flashcards. Vis fram ett kort om gangen og la elevene lese dem. Kan fint kombineres med å si bokstavene "har -H-A-R- har"
- Ha ordene synlig for elevene hele tiden. Les gjennom dem en gang om morgenen og en gang senere på dagen -Igjen, repetisjon, repetisjon, repetisjon..
Hei! Så flott tips! Men hvor finner du listen over orda? Kan du sende meg linken ved å gi en kommentar?
SvarSlettJeg googler som regel ;-)
SvarSlettHer er f.eks. de 25 mest brukte: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article413088.ece
De 100 mest brukte finner man f.eks her: www.rendalen.kommune.no/.../20089-Årsplan%20norsk%2010.kl..doc