torsdag 11. august 2011

Nå er det like før startskuddet går.. What to wear?

Nytt skoleår, nye muligheter :-)

Tiden rett før det nye skoleåret begynner kan for en del lærere fortone seg som adventstiden før jul for barn. -Tiden for tanker, ideer, planlegging, forventninger og kanskje sommerfugler i magen for hvordan "dette året kommer til å gå". Det er heller ikke alle yrkesprofesjonelle forunt å få en ny start hver høst.

For "lærerinner" som skal begynne med sin første klasse nå, kan det være en ide å tenke gjennom klesvalg første skoledag. Jeg er på ingen måte forkjemper for at kvinnlige lærere bør ha skjørt og en stram knute i nakken, men må innrømme at jeg ved flere anledninger har blitt, skal vi si "oppfordret", til å ha på skjørt første skoledag og særlig som førsteklasselærerinne. Nå ville jeg nok valgt skjørt uansett første dag siden jeg er opptatt av å feire den store milepælen skolestart er i barnas liv men de høylydte kommentarene om at "det var så kjekt å se våre kvinnlige kolleger i skjørt i dag" har jeg vel følt egentlig ikke hører hjemme i vår tid. Flaks at jeg ikke henger meg opp i slikt ;-)

Uansett hva man velger å ha på seg første skoledag og om man er mann eller kvinne, kan det være en idè å ha på seg samme klær de to første dagene. Særlig som ny lærer i de yngste klassene. Noen elever er ikke flink med ansikter men kan føle en trygghet ved å se og evt kjenne igjen klær de så på læreren første skoledag også den andre dagen. (Ikke alle de samme klærne selvsagt, men enkeltdeler)

Dersom du enda ikke er helt sikker på hvordan du vil at klasserommet skal se ut, hva med å ta en titt på disse klasserommene: Google pics - classroom decorations ideas

Eller hvordan klasseromsdøren kan dekoreres for å skape tilhørighet eller enkelt og greit gjenkjennelse for elevene, se på disse; Google pics - classroom door decoration ideas

Jeg har tidligere skrevet flere innlegg om skolestart så se gjerne gjennom dem for flere konkrete ideer og inspirasjon. Innleggene ser du på siden under overskriften "skolestart" eller mer spesifikke tema, som bl.a "organisering" og "klasseledelse"

Lykke til med starten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar