søndag 9. august 2009

Klasseledelse -Hvordan holde klassen i sjakk?

Klasseledelse kan foregå på ulike vis. Noen liker å forsterke positive ting, andre trekker tilbake goder dersom elevene ikke gjør det de skal. Hvorvidt det ene er mer riktig enn det andre er opp til hver enkelt lærer å vurdere men det finnes ihvertfall utallige måter å "holde klassen i sjakk" på. Man kan jo gjøre så mye eller lite ut av det som man vil, men en eller annen form for klasseledelse bør man ha bestemt seg for og ha klar før manbegynner første skoledag.

Her er noen metoder:

- Klinkekuler: Sett et stort glass på kateteret eller annet sted. Legg til en klinkekule om gangen når klassen oppfører seg bra. Når det har kommet et på forhånd angitt antall klinkekuler, la hele klassen få et gode, enten det er popkornparty, spille spill eller annet.

Jeg har også sett en klasse hvor hver elev hadde et klinkekuleglass. Når de nådde et visst antall klinkekuler kunne de velge et gode, som å få lese eller spille spill, tegne eller noe annet rolig de kunne holde på med mens resten av klassen fortsatte å jobbe med noe annet. (Jeg må vel innrømme at klassen reagerte forskjellig. Noen elever løp rundt for å spørre lærere på skolen om de kunne hjelpe dem med ting for så å få en klinkekule for det, noen ville kun hjelpe om de fikk en klinkekule eller to for det mens noen ikke brydde seg noe særlig. Men de fleste virket å la seg motivere til generelt bedre oppførsel.)

- Høye forventninger: Noen velger å ikke gi noen form for oppmerksomhet men forventer at alle elevene skal oppføre seg bra hele tiden og tar heller noen små overraskelser innimellom som belønning for generell god oppførsel. Fungerer nok best for en disiplinert og konsekvent lærer som husker på å belønne dem iblant ;-)

- Skryt fra andre: Jeg leste en gang om en lærer som belønnet elevene for hver gang andre lærere på skolen sa noe fint om klassen. Eneste regel var at elevene selv ikke kunne be noen om å skryte av dem -da fikk de ingen belønning. (Må innrømme at jeg likte den metoden men har ikke fått prøvd den ut enda :-) )

- Røde, grønne og gule kort: Særlig i de yngste klassen kan det fungere greit med trafikklys eller rødt, grønt og gult kort som viser god, middels eller dårlig oppførsel. Henges foran på tavlen så alle kan se det.

En lærer hadde kort hengende synlig for hver elev og byttet kontinuerlig. Dersom en elev fikk gult eller rødt i løpet av dagen, ble dette gitt beskjed om til foreldene.(Det var en sirkel bak hver ukedag på ukeplanen. Denne farget læreren rød, gul eller grønn etter hver dag så foreldrene fikk vite hvordan eleven hadde gjort det på skolen.) I tillegg var det ulike tiltak som samtale med eleven, ringe til foreldre ol om det var mange røde kort på en kort periode.

Dette er bare noen få metoder :-)

Skal skrive mer om andre eksempler senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar